Ítélkezés és megbékélés

Az ítélkezés képessége, tulajdonsága egyidős az emberiséggel. Amióta ember az ember, ítélkezik, ossza a világot jóra és rosszra. Erről szól a paradicsomból kiűzetés története is, melynek követében ezernyi szenvedéssel kell szembe néznünk.

A bibliában a bűnbeesés nem véletlenül kerül annyira tragikusan bemutatva. Mert mikor a tapasztalatainkat, lehetőségeinket és az embereket jóra és rosszra szétválasszuk, azzal tesszük magunknak a legnagyobb kárt. Mert amint a dolgokat rossznak és jónak ítéljük, akkor mindig szükséges lesz valakire vagy valamire, amihez képest mi jobbak lehetünk. S ő lesz a bűnbak

A bűnbak szerepe a legkegyetlenebb a helyzet egy közösségben, mert olyan történeteknek a terhét is cipelnie kell, amihez egyébként semmi köze. Csupán a közösség nem hajlandó magában egy tulajdonságot vagy viselkedésmódot meglátni, hanem egyszerűen kivetít egy másik emberre vagy csoportra azért, hogy a saját lelkiismeretével ne kelljen szembe nézni.

Az emberi ítélkezés alapja

Az ítélkezés már a teremtéstörténet során megjelenik a Bibliában, ahol a Paradicsomban ott áll a jó és rossz tudásnak fája. Aki a fának a terméséből eszik, azt kiűzik a paradicsomból. Mert aki képes a jó és rossz megkülönböztetésére, az kiesik az Istennel való egységből. Magyarul az emberi gondolkodás legalapvetőbb eleme a tapasztalatok megosztása jó és rossz dolgokra.

Ennek a következményei érhetők tetten az ószövetségben Jehova és ember viszonyában is. Az alábbi, és a hozzá hasonló részek pontosan bemutatják az ószövetségi világ merev életszemléletét:

Én vagyok az Úr, Izrael Istene, aki neveden szólítalak” Is 45.3

Az ószövetségi ember Istentől nagyon messze van, Isten léte a fontos, aki megadta a parancsolatokat. Ha az ószövetséget, mint történeti leírást nézzük, kirajzolódik egy alapvető mintázat. Izrael népének sorsa attól függ, mennyire tartja meg a törvényeket, és ha ez nem következik be, Isten haragra gerjed, s megbünteti Izrael népét. De ennek ellenére jóságos: aki megtér, s újra el kezdi követni törvényt, annak megkegyelmez, mert Isten számára a legfontosabb az ő kiválasztott népe.

Kapcsolódó írásom:  Miért nehéz a karma feloldása?

Az ószövetség mintáját követjük?

Nem tudom kinek ismerős a fenti fajta szemlélet. Én azt veszem észre, hogy tele van ezzel a szemlélettel az életünk. Folyamatosan ítélkezünk, magunkra véve az ószövetségi Isten szerepét.

Fontos!

Ez az írás csak a felszint mutatja be, az átalakítás útját nem.

Ahhoz, hogy a teljes képet lásd, tudnod kell azt is, hogyan tudod átformálni mindazt, ami az életedben van.

Amit a nehézségeket okozó érzések és gondolatok elengedése révén az egyik legegyszerűbb megtenni.

Az ítélkezéssel egy olyan kényelmes helyzetet építünk ki magunknak, amiben esélye sem lesz rálátnunk önmagunkra, s felismerni a saját emberi gyengéiket. A környezetünket beletaszítjuk egy megfelelési kényszerrel és bűntudatkeltéssel kikövezett feltételes szeretet poklába, miközben mi magunk el fogunk távolodni másoktól, mert mindenki kerülni fog bennünket.

Rengeteg újkeresztény felekezet az ószövetségi mintának megfelelően fogalmazza meg az üzeneteit, s ennek nyomdokain keresztül „bátorítja” megtérésre az embereket. Hogy bennem ez nem igazán a megtérésre, hanem az adott közösség konzekvens elkerülésére ösztönöz, az szerintem érthető és emberi. Mert ahol a félelemmel és a bűntudattal motiválnak, ott nem sok valódi boldogság, szeretet és öröm lakozik.

Ez nem kizárólagosan a keresztény szemlélet sajátja. Budapest legnagyobb buddhista központjában megkérdezték az egyik új embert, aki oda besétált gyakorolni, hogy miért mosolyog a meditáció közben. Azt hitték, be van tépve, vagy ivott az esti ülés előtt. Ez a történet számomra azt jelzi, hogy semmit nem tudtak arról, hogy a meditáció az öröm és a felszabadulás folyamata.

meditáló kislány

A meditáció célja annak a belső nyugalomnak és örömnek a megteremtése, amivel képesek lehetünk rálátni az életünkre, Tudatosítva mindazt, ami az életünket meghatározza.

Nem bocsáthatunk meg senkinek

Az ítélkezés egyik automatikus következménye, hogy egyeseket rossznak és bűnösnek látunk. Ennek a feloldására, hasonlóan Istenhez, meg akarunk bocsátani másoknak. Ami talán még ennél is macerásabb, amikor ugyanezt a szüleinkkel akarunk megtenni.

Valójában nincs jogunk senkinek megbocsátani, és értelme sincs. Mert senki sem Isten a Földön. Aki mindig megbocsát, az magasabbra helyezi magát másokhoz képest. Ha megnézem a hagyományokat, a nagy emberek mindig határtalanul szerények és önzetlenek voltak, s soha nem álltak ellen semminek. Ahogy Teréz anya is mondta:

Nem tehetünk nagy dolgokat ezen a földön. Csak kis dolgokat, nagy-naqy szeretettel!

Megbékélés: az ítélkezés feloldása

A múlt elmúlt. Nem lehet megváltoztatni a történteket. Aki meg akarja változtatni a múltat, az önmaga jövőjének az alapjait teszi tönkre. Mert  a jelen helyzet adta lehetőségek kiaknázása helyett a múlttal vesződünk hasztalan. Elvesztegetve az életet.

Kapcsolódó írásom:  A minőségi munka megtalálása

Megbékélhetek a múlttal az alábbiakra gondolva:

  • sajnálom a történteket
  • a tettek következményeit meghagyom a másiknál
  • a történtek felelősségének azon részét elvállalom, ami engem illet, de a bűntudatot tisztelettel visszaadom;
  • S nem viszem a korábbi tévedések terhét, mert az nem az enyém.

Ezáltal mindent a helyén kezelek. Senki sem vétlen egy konfliktusban, de a bűnbak szerep igazságtalanságára tisztelettel és szeretettel mondhatunk nemet.

Női arc tele keserűséggel.

Személyiségünk minden rétege jelen van az életünkben, még akkor is, ha azt a múlt árnyai néha elfedik.

A lelki traumák feloldása

Ezért lehet a lelki traumákat is feloldani akár évtizedes érzelmi leterheltség után is, mert amikor képesek vagyunk a múlt árnyait feloldani, megláthatjuk a traumák mögötti mozgatórugókat. Mindazon hajtóerőket, amik a traumák kiváltóit fura és sokáig érthetetlen cselekedetekre sarkalták.

Soha sem mentek fel senkit a cselekedetei alól, de elengedve az ítélkezés keserű terhét képesek lehetünk meglátni az embert a cselekedetek mögött. Az erőszakos ember általában maga is beteg, aki nála sokkal gyengébbet/kisebbet arra használ fel, hogy a saját bajára, lelki sérülésére enyhülést szerezzen. Amivel képes tönkre tenni egy vagy több életet.

Amikor erre tárgyilagosan ránézek, az lehetővé teszi azt, hogy ne az ő tetteinek a következménye legyen az életünk meghatározója, hanem a mi választásunk, hogy az ő emberi gyengeségének következménye határozza meg az életünket, vagy a mi szabad választásunk.

Egyéni konzultáció —>

Mutasd meg ezt az írást az ismerőseidnek is!
Címke , .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  • Ki mondja mindezt?


    Matits Viktor (Maci)

    önismereti mentor,
    elengedés tanár

    A legfontosabb célom, hogy minél több embert hozzásegítsek egy könnyebb és örömtelibb élethez.

    Melyben ugyan a nehézségek és a kihívások nem szűnnek meg, de nem is tesznek minket egy érzelmi és mentális hullámvasútra.

    Mindezt egyszerűen, könnyen és realíve gyorsan.

    Teszem azt annak ellenére, hogy nem vagyok

    sem pszichológus,
    sem pszichiáter.

    Csupán egy gyakorló buddhista, aki a tudatosság útját járja több, mint 20 éve.

    Amikor meglátjuk azt, hogy hogyan tesszük az életünket nehézzé és bonyolultá, akkor vagyunk képesek azt megváltoztatni.

    De ez nem mindenkinek lehetséges!

    Éveken át bevettem azt, hogy minden megváltoztatható, csak akarni kell. Ez szép és jó, meg sokaknak hitet ad, de a valósághoz semmi küze. Pontosabban valakinek igaz, valakinek meg nem

    Akiknél a mentális és érzelmi nehézségek átvették az irányitást, s mindenben csak a nehézséget látják, s nem képesek a mindennapok szintjén jól működni, annak mindaz, amit leírok ezen az oladon túl nagy ugrás.

    Felismerhetik, hogy amit leírok, az rájuk is igaz, de mivel nem tudnak a mélyére nézni az életüknek, csak egy okká és igazolássá válik számukra arra, miért érzik magukat rosszul, s miért kell még mindig mások támogatását igénybe venniük.

    Épp ezért akik ilyen mentális állapotban vannak, azoktól mindig azt kérem, hogy keressenek egy pszichológust vagy egy pszichiátert, mert ők azok, akik nekik tudnak segíteni.

    Belső úton járás

    Aki képes a saját életéért felelősséget vállalni, s ténylegesen változtatni szeretne az életén, annak két ajánlatom van:

    Az érzelmek elengedése egy olyan előadás illetve meditáció sorozatot jelent, melyben az akadályozó és a romboló érzések elengedése révén át tudjuk élni az örömteli és felszabadító érzéseket.

    Ezen a hat felvételen több mint 200 érzelmi állapotot veszek sorra, melyekkel tudatosan dolgozva érdemben átalakulhat bárki élete.

    Természetesen vannak olyan helyzetek, amikor olyan sok minden van jelen az életünkben, hogy "a fától nem látjuk az erdőt". Ilyenkor kicsit többre van szükség, mint pár érzést vagy gondolatot elengedni.

    A személyes konzultáció(ko)n abban tudok neked segíteni, hogy az összetett, sok tényezős akadályaidon is túl tudjál lépni.

    Egy apró és fontos figyelmeztetés!

    • Ha azt szeretnéd, hogy valaki simogassa a lelked, nem én vagyok a te embered.
    • Ha azt szeretnéd, hogy motíváljalak s lelkesítselek, akkor is jobb, ha mást keresel.
    • Ha viszont ahhoz kell az inspiráció és támogatás, hogy elengedd a nehézségeid, belső nyugtalanságod forrását, akkor bízvást számíthatsz rám.

    Őszintén és egyenesen mindig meg szoktam mondani azt, amit látok, s mindig meghagyom a szabad választást, hogy a meglátásaimmal azt csináljon, amit akar. Egyszerűen azért, mert tudom, hogy ahogyan én látom a világot, az nem mindenkinek befogadható.

  • A te utadon te lépdelsz:

    Az oldalon szereplő megállapítások csak az én véleményem tükrözik.

    Ezen cikkekben leírtak saját élethelyzetre való vonatkoztatása mindenkinek a maga feladata és felelőssége.

    Szükséges esetekben az itt leírtak alkalmazása nem helyettesíti az orvosi vagy pszichológusi kezelést.