A meditáció buktatói

A meditáció célja a belső világunk lecsendesítése. Ha ezt erővel vagy külső hatások révén akarjuk elérni, akkor a meditáció buktatói nehéz helyzetek fognak bennünket állítani.

Ennek fő oka, hogy a meditáció hatására beinduló belső folyamatainknak nincsenek szabályai (amelyeket szó szerint kell követni), hanem elvei (melyeket  érdemes alkalmazni). S ezek ismeretében láthatjuk meg azt, amivel még dolgunk van.

Épp ezért lehetséges, hogy valaki teljesen szabályos zen ülésben éveket tölt el egy zen kolostorban, s közben mégsem változik belül semmi, miközben meg a mellette dolgozó takarító, aki sosem ül le szejzába (a zen meditációs pózba), tökéletesen képes elengedni mindent, ami számára szenvedést okoz.

Természetesen nem lehet a meditáció minden részletét pár mondatban összefoglalni, hiszen hatalmas irodalma van csupán a testtartás és annak fő pontjai kapcsán is. Egy áttekintő képet mégis megpróbálok adni róla, mert nagyon sokan összekeverik a valódi meditációt mindazzal, amit ezzel a névvel illetnek.

Meditáció és éberség

 

A meditáció lényege az éberség. A taoisták azt mondják a meditációról, hogy figyelik a Taot. Figyelik, ahogy minden változik, és mégis minden ugyanaz marad. A valódi meditáció ezen a ponton kezdődik el, amikor elkezdjük megtapasztalni mindazt, ami bennünk és körülöttünk történik.

Amikor gyakorlunk figyeljük a testünket. Időnként ki fogunk billenni a függőleges helyzetből, el fog zsibbadni a lábunk, nyugtalanok leszünk, elálmosodunk, vagy csak szimplán elkalandozik a figyelmünk. A fizikai és érzelmi tapasztalások révén tudjuk megfigyelni, mi is zajlik le bennünk.

Érzékelünk valamit, ami zömmel a mintáink terméke, majd azt elengedve visszahelyezzük magunkat a kiinduló testtartásba. Újra felvesszük a fenti hét pontnak megfelelő testhelyzetet, vagy valamelyik másikat, és éberen figyeljük a testünket és a tudati működésünket

Összpontosítás és elengedés

A légzés az ellazult összpontosításnak a  támasza. A légzésünk figyelése nem helyettesíti az éber s ellazult figyelmet, de nagyban segítheti annak megtartását. Fontos, hogy nem fókuszálásról vagy görcsölésről van szó, hanem egy éberségről, amibe sok minden belefér.

Hagyjuk, hogy a gondolataink időnként elkalandozzanak, elborítsanak az érzések, ránk törjön a nevetés, a sírás vagy az unalom. Természetszerűleg meg fog jelenni a nyugtalanság vagy akár a nemi erekció is, mert amikor a tudatunk érzéseit nem nyomjuk el, megjelenik mindaz, ami korábban a tudatunkban elraktározódott.

Mindennek érdemes elegendő teret hagynunk, s akkor nem fogják a különböző élethelyzetek az életünket darabokra szedni. Ha az életünk egyes részeinek túlságosan merev és szűk kereteket adnunk, avval az energiáinkat el fogjuk vesztegetni. Minden erőnkkel azon leszünk, hogy a szűk keretek közé beszorítsuk mindazt, ami minket ér.

Ha az ellenállásunk kisebb, akkor az ellenhatások is kevésbé tudnak bennünket kontrollálni, s vinni az energiáink. Pont ez lesz, amivel a bennünk levő feszültséget és frusztrációt is csökkenteni tudjuk, ahogy haladunk előre.

Tudat valódi tartalmának felszínre hozása

Ha már viszonylag jól megy az éber figyelem, akkor érdemes minden földi jóval megspékelni a meditációt. Itt jönnek elő a mantrák, vizualizációk, légzéstechnikák és társaik. Aki ezeket a módszereket elkezdi használni egy hosszabb éberség gyakorlattal telt időszak nélkül, jó időre is megrekedhet a fejlődésben.

az éberséggyakorlatokra épülnek rá, s komoly nehézségekkel fog szembe nézni az, aki nincsen tisztában a saját állapotának összetevőivel.

Az igazán fájdalmas az, hogy nagyon sokan a tudatlan alkalmatlanság állapotában vannak, s ebből adódóan nem is akarnak változtatni azon, ahogy teszik a dolgaik. Csak azt erőltetik, ami a bajaik forrása, s tovább rontanak a helyzetükön. Azért merem ezt állítani, mert magam is átmentem ezen.

Sakjamuni Buddha szobra a tari templomban

Egy jól eltalált szempont vagy megvilágítás ki tud emelni egyébként elsikkadó részleteket.

A meditáció akadályai

 

A meditáció nem sétagalopp, gyakran akadályok merülnek fel. Megjelenhet a meditáció akadálya a tudatunkban, a testünkben vagy az élethelyzeteinkben is. Sokan elkedvetlenednek ezek megtapasztalásakor, vagy el is fordulnak a meditációtól. Azt hiszik, hogy valamit elrontanak, holott csak annyi történik, hogy működik a módszer, amit használnak.

Mire jók a meditáció akadályai?

Aki az akadályaival küzd, az valójában nem lazul el, tehát nem meditál. Másrészt az akadályok jelentik azon útjelzőtáblákat, amelyek a további gyakorlás irányát megmutatják.

A meditációs ülés nem maga a gyakorlás, csak annak az egyik lehetséges eszköze. Ennek révén ismerhetjük fel a bennünk munkálkodó érzéseket.

Aki gyakorlott meditáló, az gond nélkül tud meditálni bármilyen helyzetben. Azt mondják a zen mesterek, hogy az igazi meditáció a piaci zsibvásárban tanulható meg. Az ülés vagy a séta csupán a meditatív összeszedettség gyakorlására való,  nem elengedhetetlen feltétele a meditációnak. S ugyan ez igaz a meditatív légzéstechnikákra is.

dominókat megállító kéz

Állítsd meg a hatást, mely az egész életedet romba dönti, s képes leszek kilépni önmagad árnyékából!

A meditáció fő akadálya: az ego

A legalapvetőbb elakadás a meditáció végzése során sokkal egyszerűbben megragadható, mint azt elsőre bárki gondolná. Rengetegféle módon képesek vagyunk szabotálni azt, hogy leüljünk egy pontján a napnak, és rászánjuk magunkat arra, hogy meditáljunk (leüljünk a csendben pár percig).

Akinek ilyen gondja van, az ismerje fel élete legnagyobb akadályát, a saját egoját. A meditáció végső célja a drámákban, stresszben és a problémákban önmagát kiélő ego, minden támaszát leromboló éberség megtapasztalása és elmélyítése.

A nehézségeink kivetítése

A meditációval való elakadás talán egyik legádázabb formája, ha a testünkre fogjuk azt, hogy nem tudunk meditálni. A testünkben található feszülések minden módon jelezni fognak, hogy a meditációnk olyan, mely a szervezet számára nem kellemes. Ekkor érdemes a testünket naponta átmozgatni.

Aki a valódi éberséget megtapasztalja, annak minden más feladat csupán az élet egy apró mozzanatává válik, melyet a jellegének megfelelően gyorsan vagy lassan, egyszerre vagy részleteiben el fog végezni.

A kivetítés pszichológiája —>


Ki mondja mindezt?

 

 

Mutasd meg ezt az írást az ismerőseidnek is!
Címke , , .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  • Az önismeret és az elengedés útján te lépdelsz!

    Az oldalon szereplő megállapítások csak az én véleményem tükrözik.

    Az oldalon szereplő írások saját élethelyzetre való alkalmazása mindenkinek a maga feladata és felelőssége.

    Szükséges esetekben az itt leírtak alkalmazása nem helyettesíti az orvosi vagy pszichológusi kezelést.