A mindfulness “átalakító” hatása

Ha megnézünk a különböző tudat-átalakító módszereket, sok esetben azt tapasztaljuk, hogy a nem kívánatos, nem szeretem állapotokkal kezdenek el bőszen dolgozni. Fogadalmakkal megpróbálják elkerülni mindazt, ami fáj, megkísérelik valamilyen ellenszerrel csökkenteni vagy átalakítani a múltjuk tátongó sebeit.

A mindfulness gyakorlatban a jelen pillanatra összpontosítunk, elvéve az energiát a múlt fájdalmas emlékektől. Igazából ez egy kerülőút arra, hogy a korábbi érzelmi sebeinket begyógyítsuk. Mert aminek nem adunk energiát, az elkezd csökkenni, s így a múltunk spontán elkezd meggyógyulni.

A Ho’oponopo tudatosító módszere

dr, Hew Len, a Ho’oponopono modern változatának elindítója az őszinteség, az alázat és a szerénység útját járta.

A Ho’oponopo módszere nagyon közel áll a mindfulness megközelítéséhez. A jelenségeket a tudat tükreként használják, s ennek révén formálják a pillanat megélését. Minden furcsa vagy zavaró helyzetre elmondanak egy “varázsigét, mantrát“:

Bármi is okozza bennem, hogy ezt meg kell tapasztalnom.
Sajnálom. Kérlek, bocsáss meg. Szeretlek. Köszönöm.

Az érzelmeket elvezetve a jelenségekre érdemben nem reagálnak. Hasonlóan ahhoz, amit a mindfulness során történik. Csak egyszerűen elfogadjuk az érzéseinket, az érzelmeinket és a gondolatainkat olyannak, amilyenek, mindenféle ítélkezés nélkül.

A tudatos éberség: az érzelmi elengedés művészete

A fényadók sem foglalkoznak a gyorsan változó körülményekkel, mert a belső lényeg nem változik.

A mindfulness fő eszköze a változáshoz való idomulás, a jelenségek (érzéseink, érzelmeink és gondolataink) szabad játékának tudatos elengedése. Ez benne van a magyar kultúrában is, csak picit elfelejtődött.

A kutya ugat, a karaván halad

Mondja a jól ismert szólás-mondás. Azaz nem reagálunk a minket körbe vevő jelenségekre, csak megfigyeljük azokat. Egyszerűen csak hagyjuk, hogy minden önmagától formálódjon.

Hatalmas erő van az elfogadásban. Automatikusan elkezdi irtani az életünket folyamatosan megfertőző ítélkezéstől. Nem beszélve az értelmes gondolkodást blokkoló érzelmi reakciókról, melyek elárasztanak időnként minket.

A mindfulness, az éber tudatosság valódi célja

Egy jól eltalált szempont vagy megvilágítás ki tud emelni egyébként elsikkadó részleteket.

Nagyon sok esetben, amikor a keleti gyakorlatok – minden háttér nélkül – bekerülnek a modern pszichológia eszköztárába, gyakran elvesztik a lényegi összetevőiket. S pont ennek következtében el is vesztik a valódi erejüket.

Kövess engem a facebookon is!!

A mindfulness fő célja a szenvedéstől való megszabadulás. S a szenvedéstől való megszabadulás eszköze az éber figyelem, a megfigyelés módszere (a mindfulness). A buddhista szövegekben a szenvedés elengedésének alapját nevezik a dharma 4 pecsétjének:

  • Minden jelenség, melyek okok és feltételek révén létrejön, mulandó.
  • Minden mulandó jelenség szenvedést okoz (mert érzelmekkel és elképzelésekkel reagálunk rájuk).
  • A tapasztalok és jelenségek pont ebből adódóan nem valósak, így az általuk létrejött én (személyiség) képzete sem valós.
  • Az énhez (személyiséghez) való ragaszkodás elengedése maga a megszabadulás (a szenvedéstől).

Oszd meg saját tapasztalataidat!

Hozzászólás eddig.

Mutasd meg ezt az írást az ismerőseidnek is!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..