Mindfulness (éberség) gyakorlat

A gondolatok, érzések teljesen átjárják a mindennapjaink, gúzsba kötve azt. A mindfulness (éberség) gyakorlata megadja nekünk azt a szabadságot, hogy a gondolatok és érzések börtönéből kiléphessünk.

A mindfulness (éberség) buktatójáról szóló írásomban volt öt pont, ami megmutatta azt, hogyan érdemes a mindennapi életünkbe bevinni a mindfulness, az éber jelenlét gyakorlatát. Mert az igazi éberség tudatos anélkül, hogy bárminek igazából a tudatában lenne.

Aki csak a gondolkodását erőlteti, az nincs jelen. Az csak a tudatának a tartalmát igyekszik tudatosítani, s jó esetben nem akarja mindenáron megőrizni azt, ami folyton változik.

A éberség a mindfulness legfőbb eszköze

A tudatos figyelem, mely a belső testi érzésekre, érzelmekre és gondolatokra irányul, képes kizökkenteni minket a folyamatos agyalásból és érzelmi túltengésekből.

A koncentrációs gyakorlatoknak semmi más célja nincs, mint kibillenteni a tudati állapotunkat a megszokásaiból. Amikor a légzésünket számoljuk mindfulness címszó alatt, akkor csak egy eszközt használunk annak tükreként, hogy mennyi gondolatunk és érzésünk van. Erre mondta Echart Tolle:

Nem vagyunk sem a gondolataink, sem az érzéseink, sem az érzékszervi tapasztalásunk, sem a tapasztalataink.

Nem az életünk díszlete vagyunk, hanem maga az élet.

Mi vagyunk a tér, amiben minden történik.

Mi vagyunk a tudatosság, mi vagyunk a jelenlét!

Ebben szerintem minden benne van. Elsőre nekem sem volt érthető mindaz, miről beszél. Mert nem is lehet megérteni, csak megtapasztalni. Amikor ő tanít, akkor nem a logikus elmét használja a tudásának az átadására, hanem egy látomás elemeiről beszél, ahol a részek összessége nem az egész, e azok révén felfedezhető. Aki ésszel meg akarja érteni Tolle tanítását (én próbáltam 🙂 ), garantáltan kudarcra lesz ítélve (nekem legalább is nem sikerült).

éber tekintetű idősebb hölgy
Az éber jelenlét gyakorlata Bármikor elkezdhető, csak elkötelezettség kérdése.

Tudatosítsuk a jelenségeket

Na ezen a ponton gondolkodhatunk az éberség gyakorlat során. A belső érzéseinket, érzelmeinket és gondolatainkat megnevezzük. Ezzel nagyjából el is vesszük az erejüket.

  • Most feljött a félelem a szegénységtől.
  • Most eszembe jutott a kevesem elvesztésének a félelme.
  • Most bele nyílalt a fájdalom a …
  • Most eszembe jutott, hogy ez mind hülyeség.
  • Most azt érzékelem, hogy az anya mennyire ideges a gyerek viselkedése miatt.
  • Most azt gondolom, hogy én ezen már túl vagyok.
  • Most felismerem, hogy ez büszkeség.
  • Most ezért megvetem maga.
  • Most arra is ráeszmélek, hogy ennek sincs értelme.

Tehát nem akarjuk a gondolatok áramlását megállítani (azt ugyanis nem lehet), hanem elkezdjük terelgetni, formálni mindezt, ami bennünk felbukkan önkéntelenül.

Egy tál leves elfogyasztása épp úgy lehet egy spirituális élmény, mint bármi más.

Mindfulness = önreflexió

A mindfulness önreflexiós gyakorlata sokkal nehezebb, mint elsőre gondolnánk. Ennek megtanulása és begyakorlása rengeteg összpontosítást, gyakorlást kíván. Elsőre 5 perc is végtelenségig kimeríti az embert, mert kezdetben sok az érzés és a gondolat, amit terelgetni kell.

A mindfulness gyakorlat fő törekvése

  • a szétszórt tudat rendezése,
  • a belső diszharmónia csökkentése, és
  • a könnyed, örömteli elmeállapot megszilárdítása.

Hasonló, mint amit a Isten szeretetének megélése kapcsán láthattunk korábban. A módszer és a cél is azonos. Minél kevesebbet vagyunk a múlt és a jövő gondolatainak és érzéseinek fogságában, annál könnyebben tudunk jelen lenni.

A jelenlét révén képesek leszünk arra, hogy a múltunk árnyaival dolgozzunk. Ez egy véget nem érő harcnak néz ki, ha az emlékeink sokaságára gonbdolunk, de van megoldás.

A mindfulness gyakorlatok 5 fő pontja

Namkhai Norbu Rinpocse nagyon szereti az éberség gyakorlatot, szinte minden tanításán beszél az éber tudatosság fontosságáról. Ez ugyanis a dzogchenes guru jóga gyakorlat egyik legjobb támasza. A mindfulness révén ismerhetjük meg igazán a tudatunk alapvető működését.

Ha csak beütöm a keresőbe azt a szót, hogy mindfulness, akkor is kiderül, hogy a mindfulness félreértése miből adódik. Egy helyen az alábbi 5 ismérvét írják le ennek a technikának:

  1. Lényege: a figyelmünknek a jelenre való irányítása.
  2. Eszköze: a tudatos figyelem, mely a belső testi érzésekre, érzelmekre és gondolatokra irányul.
  3. Tudatosítjuk a belső érzéseinket, érzelmeinket és gondolatainkat azzal, hogy megnevezzük őket.
  4. Elfogadjuk az érzéseinket, érzelmeinket és gondolatainkat ítélkezés nélkül.
  5. Hagyjuk érzéseink, érzelmeink és gondolataink szabad játékát. Azaz nem reagálunk rájuk, csak megfigyeljük azokat.

Ha a fenti öt pontnak megfelelően akarunk a jelenben időzni, akkor kezdetben mindent érdemes kiiktatni, ami az ítélkezést támogatja.

Főleg a gondolkodás erőltetését. A gondolkodás spontán történik, azt erőltetni egyébként is felesleges a mindennapok szintjén. Így is sokat agyalun

naplemente és NAP optikai visszaverődése
A mindfulness rávilágít a belső világunk sötét pontjaira is..

Mindfulness haladóknak

Egy dologra még nem válaszoltam: miért bukunk el, ha a gondolkodásunkat le akarjuk állítani? Azért, mert a gondolatok irányítása egy kezdő gyakorlónak nagyon nehéz. Egy haladó szintnek megfelelő gyakorlat az, amikor az elmébe belegyömöszölök egy rakás gondolatot (például a számolás révén), s annak közepette igyekszünk jelen lenni.

A mindfulness 5 pontjának értelmére nagyon nehéz úgy összpontosítani, hogy közben még lazák és elfogadók is maradjunk. E helyett van egy sokkal egyszerűbb megközelítés, aminek révén formálhatom a mentális tendenciáim. Egyszerűen tudatosítjuk azt, amit csinálunk, a mindfulness 5 pontnak megfelelően:

  • Azt gondolom: hallok;
  • Azt gondolom: látok;
  • Azt gondolom: ízlelek;
  • Azt gondolom: tapintok;
  • Azt gondolom: gondolkodom:
  • Ez csak egy gondolat…

Ez nálam akkor kezdett el megjelenni (a korábbi gyakorlásomnak is köszönhetően), amikor gondoltam egy cifrát. Felismertem, hogy mi a valódi helyzet.

Amikor tudatosan erőltetünk egy fajta gondolatot, akkor a tudatunk nem lesz tőle üresebb. Sőt tele lesz egy rakat gondolattal.

Az éberség rendszeres gyakorlása sokkal intenzívebb változást tud elindítani az életünkben, mint éveken keresztül mantrákat ismételgetni. Bárkinek a hasznára válik, aki az érzelmi akadályaival szeretne dolgozni.

Ettől függetlenül, a mantrákat sem szabad lebecsülni. Ugyan egyik mantra sem fog minket teljesen megszabadítani a szenvedéstől, de rengeteget segíthetnek azáltal, hogy csökkentik az életünk zavarosságát.


Mutasd meg ezt az írást az ismerőseidnek is!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.