A mindfulness gyakorlás félreértése

A mindfulness tudatossággal teljes állapotot jelent. Mondják éber jelenlétnek is.

Időről időre megjelennek bátor önkéntesek, akik mindfulness név alatt olyan gyakorlatokat osztanak meg, aminek a forrás az ind hagyományban gyökerezik, s semmi köze a valódi éberség gyakorlatokhoz.

Nézzünk meg egy ilyen “egyszerű mindfulness gyakorlatot”, annak utasításait követve próbáljunk meg 10 másodpecig gyakorolni az éberség meditációt. S figyeljük meg, mi történik. A saját tapasztalataim is megosztom, s azt is, miért nem nevezhetjük ezt a fajta meditációt valójában éberség meditációnak.

Az önjejlölt mindfulness gyakorló leírása

Találtam az interneten egy pofonegyszerű, de rendkívül hatékonynak mondott, 10 másodperces mindfulness meditációt, amit kipróbáltam. Ez az írás ichlette ezt az írást, de ne rohanjunk ennyire előre.

Nézzük meg, mit okoz az elmében, sikerül-e lecsendesíteni vele az állandóan zaklatott mentális állapotunkat? Képesek vagyunk-e ennek révén megtapasztalni a békét és nyugalmat? Vagy legalább is megindulni abba az irányba?

A gyakorlat leírása a következő volt:

  1. Összpontosítsunk minden figyelmünket a légzésre.
  2. Számoljunk el 10-ig úgy, hogy közben nem engedjük, hogy az elménk elkalandozzon.
  3. Ha mégis elkalandozik, akkor ítélkezés nélkül, türelemmel, kezdjük el újra a gyakorlatot.

Nagyon egyszerű instrukció, azt gondolom egy nagycsoportos óvodás is meg tudja csinálni.

MIELŐTT TOVÁBB OLVASNÁ BÁRKI IS A CIKKET, MINDENKIT ARRA KÉREK, HOGY ITT ÁJON MEG AZ OLVASÁSSAL!
OTT AHOL VAN PÁR MÁSODPERCIG PRÓBÁLJA KI EZT A GYAKORLATOT, MIELŐTT TOVÁBBOLVASNA!!!

Vannak kihívások

A gyakorlati valóság az, hogy ugyan az instrukció nagyon egyszerű, de a tudatunk nagyon kusza. Úgy termeli a gondolatokat, mint kitörő vulkán a lávát. Korrekt volt a leírás az interneten, nem rejtette ezt a véka alá. Írt pár példát arra, hogy milyen gondolataink lehetnek.

“1, 2, 3… vajon jól csinálom?”
“1, 2, 3, 4, 5… na, megjött a szomszéd.”
“1, 2, 3, 4, 5, 6, hú, de jó, nem volt egy gondolatom sem!”
“1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.”

Kövess engem a facebookon is!!

Gratulálok!

Gyors sikert ajánlva a végén ezt még hozzáfűzik:

Csináld ezt meg minden nap legalább egyszer minimum 21 napig, és engedd, hogy elámulj, milyen változásokat hozott az életedbe.

Ezzel volt vége a gyakorlat leírásának.

tusrajz egy női fejről
Agyunkban folyamatosan cikáznak a gondolatok. Hosszabb távon abba tényleg belel ehet őrülni.

A gyakorlat igazi kihívásai

Aki őszintén nekiállt ennek a gyakorlatnak, az biztosan szembesült avval, ami ma az ezoterikus-spirituális szemléletű emberek legnagyobb kihívása szerte a világon. Rossz alapok alapján olyan információkat kapnak, ami egyszerűen nem igazak.

Aki ezt a gyakorlatot elkezdi komolyabban csinálni, nagyon hamar bemerevedhet tőle a tudata. Ingerült, zaklatott és frusztrált lesz, mert a tudatot nem lehet direktben keretek közé zárni. Ez olyan, mint amikor a lovat túl kicsi karámba akarják beterelni. Előbb-utóbb ki akar majd törni.

S az ilyen, nem elegendően tudatos emberek hatására sokan mások élete is simán félre mehet, okozva nem kevés szenvedést, a legjobb jó szándékuk ellenére is. A tudatunkban folyamatosan záporoznak a gondolatok, érzések és ítéletek. Azt megzabolázni, megfelelő alapok nélkül nagyon nehéz. Ahhoz, hogy a tudat lenyugodjon, nagyon sokat kell tenni, s a gondolatok elvágásának gyakorlata ezek közül nem az első.

Nekem az az alapelvem, hogy ne alkoss véleményt olyasmiről, amit nem ismersz. Hogy a fenti “mindfulness” gyakorlatot magam is elkezdtem végezni. Ilyen gondolataim támadtak:

  • 1 … S jött egy gondolat (tartalma lényegtelen)
  • 1 … S jött egy másik gondolat (tartalma lényegtelen)
  • 1 … S jött egy gondolat (ennyire nem lehetek béna)
  • 1 … S jött egy gondolat (legalább kettőig sikerülne eljutnom)
  • 1 … S jött egy gondolat (ez már röhej)
  • 1 … S jött egy gondolat (………………… /itt már cifrább szavak jutottak eszembe 🙂 /)
  • 1 … S jött egy gondolat (itten azt hiszem meg vagyok vezetve)
  • 1 … S jött egy gondolat (na álljunk neki erről egy posztot írni, mert ez egy nagy “cumi”)

S mindjárt meg is mutatom azt is, miért.

A meditáció egy folyamat

Azt vettem észre, hogy a legtöbb embernek a meditáció megtanulása évekbe telik. Mármint annak a fajta meditációnak a megtanulása, mely valóban a mentális és érzelmi nyugtalanságot kisimítja, annak okaival egyetemben.

Én azt gondolom magamról, minden szerénység nélkül, hogy van tudásom a meditációról. Az első meditációs élményeimet még 1991-ben szereztem, s manapság is napi szinten gyakorlom ezt a nagyszerű tevékenységet, annak sokféle formályát.

  • Szoktam mantrákat ismételni, s van, amikor éneklek is akár, mert az ének is elvezethet a belső nyugalomhoz.
  • Néha olyan módszereket is használok, ahol nincsenek mantrák, sem egyéb olyan mentális tényezők, amik az összpontosítás támaszai lennének. Mert azon módszereknek egyedi hatásai vannak.
  • De a légzést számoló módszerek mindig beindították a gondolkodásomat, és sokáig nem értettem miért…

S pont ezek révén most nagyon őszinte lenni. A tudat belső zaklatottságának megállítása nem egy kezdő szintű gyakorlat. Vannak, akik egyből meg tudják ugrani ezt a szintet, mert az ehhez szükséges tudati alapokkal rendelkeznek, de ez nem általános. Ahhoz, hogy a tudat zakatolását ténylegesen elvágjuk, ahhoz az alapoknak, a tudat alapvetően nyugodt állapotának jelen kell lennie.

A nehézséget egyébként az okozza, hogy a tudatunk nem pihen amikor számol, hanem folyamatosan gondolkozik. S ahol van egy gondolat, ott előbb-utóbb sokkal több is lesz. Ez a tudatunk alapvető működése: gondolkodik és ítélkezik. És soha nem áll meg. S ebből szerintem az is látszik, hogy a gondolatok áradatának megállításához nem igazán visz közelebb.

A tudat lenyugtatásának a legjobb eszköze, ha rengeteg másokat támogató, jó benyomás van a tudatunkban. Nem véletlen, hogy a legtöbb belső út, valódi spirituális tanításban alapvető szerepe van a felajánlásnak. Csak ezt ma már nem igazán értük igazán. Mert egy zaklatott tudat csak akkor tud megnyugodni, ha a zavaró tapasztalatok és benyomások áradata kicsit alábbhagy.

egy lepusztult börtöncella képe
Ha mindent ki akarunk üríteni a tudatunkból, sivárrá válik az életünk, mint egy börtöncella, melyet otthonosra szerettek volna kialakítani.

A tudat lecsendesítése

A tudatunk akkor kezd el rendeződni, s a gondolatok áradata akkor kezd végre alább hagyni, ha adunk neki egy és csakis egy pontot, amire összpontosíthat. Amikor a légzést számolom, az már kettő. A légzés és a számolás megosztja a tudatot, ahonnan a tudatból felmerülő gondolatok simán létrehoznak még pár hasadási pontot. S onnantól nincs megállás.

A mindfulness lényege, hogy nem a jelenségeken tartja a tudatosságot, hanem magán a tudaton. Nem avatkozik bele direktbe a gondolatok elvágásával vagy befolyásolásával, hanem csak azt tudatosítja azt, ami éppen a tudatban megjelenik. Mindegy hátra lépve egy perspektívából kezdjük el nézni a tudatunk, s annak működését, aminek hatására elkezdjük a belső világunkat, s a velünk történő eseményeket más szemmel nézni.

Lesz egy olyan fajta szemszögünk, mint amit a moziban élhetünk meg. Belemehetünk testestül-lelkestül az éppen zajló események forgatagába, s rész vehetünk benne, ha akarunk. De ha nem, mert azt látjuk, hogy az minket igazából nem támogat, s csak a szenvedést generálja számunkra, akkor simán kiléphetünk belőle, mint egy rossz cipőből..

A valódi mindfulness gyakorlás —>


Oszd meg saját tapasztalataidat!

Hozzászólás eddig.

Mutasd meg ezt az írást az ismerőseidnek is!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..