A tudatos jelenlét (mindfulness) gyakorlata egy célt szolgál. Hogy képesek legyünk távolságot létrehozni a tapasztaló és a tapasztalat között a mindennapi életben. Különben az érzéseink és gondolataink eláraszthatják az életünket, robotpilótaként irányítva azt.
Az éber jelenlét félreértéséről szóló írásomban volt öt pont, ami megmutatta azt, hogyan érdemes a mindennapi életünkbe bevinni a jelenlét gyakorlatát.
Most arról lesz szó, miként lehet az éberség állapotát úgy működtetni a mindennapokban, hogy az ne legyen extra teher, nyűg és kínszenvedés. Mert azt tapasztaltam (magamon is), hogy ez elsőre koránt sem annyira egyszerű, mint azt gondolnánk.
A tudatos jelenlét felfedezése
A tudatos jelenlét mindennel kapcsolatban lévő állapot. Érdemes ennek megtapasztalását a testünknél kezdeni. Figyelve a belső (testi) érzetekre, érzésekre, érzelmekre és gondolatokra. Ne akarjuk ezeket sem elnyomni sem átalakítani, csupán csak hagyjuk, hogy ezek megjelenjenek
Ha túlságosan zavarnak a külső ingerek, mert képesek kizökkenteni minket a folyamatos éber jelenlétből, kezdjük el az ingerek mennyiségét, főleg az elején, csökkenteni. A legfontosabb, hogy ki tudjunk lépni a folyamatos agyalásból és érzelmi túltengésekből.
Ha még ez sem elég, akkor kell az ülő gyakorlatokat igénybe venni. Ekkor a testünk által szolgáltatott ingereket is elkezdjük csökkenteni, amíg a belső állapotunk el nem kezd lenyugodni.
A koncentrációs gyakorlatoknak egyébként ez a fő ereje. Lecsökkentik a minket érő ingereket, pontosabban kizárja azokat, s ezt felhasználva képesek lehetünk kibillenteni a tudatunkat a megszokott működéséből.
Amikor a légzésünket számoljuk mindfulness címszó alatt, akkor csak egy eszközt használunk tükörként arra, hogy felfedezzük azt, mennyi gondolatunk és érzésünk van. Erre mondta Echart Tolle:
Nem vagyunk sem a gondolataink, sem az érzéseink, sem az érzékszervi tapasztalásunk, sem a tapasztalataink.
Nem az életünk díszlete vagyunk, hanem maga az élet.
Mi vagyunk a tér, amiben minden történik.
Mi vagyunk a tudatosság, mi vagyunk a jelenlét!
Ebben szerintem minden benne van, habár esőre nekem sem volt egyértelmű, miről is beszél.
Igazából nem is lehet Tollét megérteni, csak megtapasztalni mindazt, amiről beszél. A tanításai nem a logikus elmének szólnak, hanem egy látomás elemeit mutatja be, melyben a részek összessége nem az egész, csupán azokat figyelve felfedezhető.
Éppen ezért aki ésszel meg akarja érteni és elsajátítani Tolle tanításait (én próbáltam 🙂 ), garantáltan kudarcra lesz ítélve (nekem legalább is nem sikerült). S ami talán még nagyobb baj, hogy az ő tanításai nem túl gyakorlatiasak. Vagy képes vagy ráérezni, rálátni mindarra, amiről beszél, vagy az egész csak egy unalmas tájleírássá válik, mindenféle gyakorlatias értelem nélkül.
Tudatosítsuk a jelenségeket
Amikor képesek vagyunk a minket érő ingereket, pontosabban a ránk záporozó ingerekre adott reakcióinkat egy kezelhető mennyiség alá szorítani, akkor kezdődhet el igazából a tudatos jelenlét gyakorlata.
Első lépésként kezdjük el tudatosítani magát a cselekedeteinket, valahogy így:
- Tudatosítjuk, ahogyan ülünk;
- Tudatosítjuk, ahogyan állunk;
- Tudatosítjuk, ahogyan fekszünk;
- Tudatosítjuk, ahogyan eszünk;
- Tudatosítjuk, ahogyan beszélünk;
- Tudatosítjuk, ahogyan olvasunk;
- Tudatosítjuk, ahogyan írunk;
- Tudatosítjuk, ahogyan korog a gyomrunk … 🙂
Egyszerűen csak elkezdjük tudatosítani mindazt, ami itt és most történik velünk.
Második lépésként a figyelmünk ráfókuszálhat a magára a tapasztalásunk folyamatára, az érzékelésünkre:
- Tudatosítjuk, hogy hallunk;
- Tudatosítjuk, hogy látunk;
- Tudatosítjuk, hogy ízlelünk;
- Tudatosítjuk, hogy szagolunk;
- Tudatosítjuk, hogy tapintunk;
- Tudatosítjuk, hogy gondolkodunk.
A lényeg az, hogy képesek legyünk rálátni önmagunkra, arra a működésre, ami minket jellemez.
Ahhoz, hogy a tapasztalatainkhoz kapcsolódó érzések és reakciók mennyisége csökkenjen, nem feltétlen kell kivonulni a világból, hogy lecsökkenjen a minket érő ingezek áradata.
Van egy másik megközelítés is, amit úgy hívnak, hogy elengedés. Elsőre ugyan sziszifuszi munkának tűnik az ezernyi érzést és gondolatot elengedni az életünkből, de amikor a belső motivációink megfigyelésére kerül a sor, a folyamat hirtelen felgyorsul. Az önismereti (mini)tanfolyamban pont ezt mutatom be lépésről lépésre. |
A tudatos jelenlét egy önreflexiós gyakorlat
A tudatos jelenét állapotában időzni, főleg az elején, sokkal nehezebb, mint elsőre, a leírást elolvasva gondolnánk. Ennek megtanulása és begyakorlása rengeteg összpontosítást, gyakorlást kíván. Kezdetben 5 perc is végtelenségig kimeríti az embert, mert kezdetben sok az érzés és a gondolat, amit terelgetni kell.
Pedig amit ezzel elnyerhetünk, az igen értékes.
- a szétszórt tudat rendezése,
- a belső diszharmónia csökkentése, és
- a könnyed, örömteli elmeállapot megszilárdítása.
Hasonló, mint amit a Isten szeretetének megélése kapcsán láthattunk korábban. Ami egyáltalán nem véletlen, hiszen a módszer és a cél is azonos. Minél kevesebbet vagyunk a múlt és a jövő gondolatainak és érzéseinek fogságában, annál könnyebben tudunk jelen lenni.
A jelenlét révén képesek leszünk arra, hogy a múltunk árnyaival dolgozzunk. Ami, ha alaposabban belegondolunk, egy véget nem érő munkának néz ki. Főleg ha az emlékeink sokaságára gondolunk, de van megoldás.
Tudatos jelenlét haladóknak
Amikor elkezdtük hozzászokni ahhoz a működésmódhoz, hogy tudatosak vagyunk a minket ért hatásokra és a benyomásainkra, akkor jöhet el a tudatosítás legnehezebb lépcsőfoka.
Amikor már nem csak azt látod, s tartasz attól távolságot, hogy mi történik veled, hanem elkezded a reakcióidat is megfigyelni.
Meglátjuk mindazokat a reakcióinkat, amiket a világ hatásai kiváltanak belőlünk, s melyeknek gyakran kevés vagy szinte semmi köze sincs ahhoz, amit valójában megtapasztalunk.
Elkezdjük érzékelni és tudatosítani azt a belső érzelmi és mentális mozit, ami folyamatosan átszínezi a tapasztalásunk, teret adva az elvárásainknak, elképzeléseinknek, elutasításunknak és érzéseink töménytelen áradatának:
- Tudatosítjuk, amikor feljött a félelem a szegénységtől;
- Tudatosítjuk, amikor feljön a kevesünk elvesztésének a félelme.
- Tudatosítjuk, amikor bele nyílalt a fájdalom a …
- Tudatosítjuk, amikor eszünkbe jut, hogy ez mind hülyeség.
- Tudatosítjuk, amikor ha érzékeljük, hogy egy anya mennyire ideges a gyerek viselkedése miatt.
- Tudatosítjuk, amikor azt gondoljuk, hogy mi ezen már túl vagyunk.
- Tudatosítjuk, amikor felismerjük azt, hogy ez a reakció egyfajta büszkeség.
- Tudatosítjuk, amikor ezért megítéljük magunkat.
- Tudatosítjuk, amikor ráeszmélünk arra, hogy ennek így sincs értelme.
Tehát nem akarjuk a gondolatok áramlását megállítani (azt ugyanis nem lehet), hanem elkezdjük terelgetni, formálni mindezt, ami bennünk felbukkan önkéntelenül.
Ez elvezethet ahhoz a ponthoz, hogy ténylegesen felismerjük a saját belső működésünket, mindenféle kétség és magyarázkodás nélkül.
Az éberség rendszeres gyakorlása sokkal intenzívebb változást tud elindítani az életünkben, mint éveken keresztül mantrákat ismételgetni. Bárkinek a hasznára válik, aki az érzelmi akadályaival szeretne dolgozni.
Ezt főleg akkor tudjuk majd érdemben megtapasztalni, ha képesek vagyunk nem csak megfigyelni, hanem el is engedni mindazon reakciókat, amivel a tudatunk belső kuszaságát folyamatosan újrateremtjük.
Egyéni konzultációk részletei —>
Mutasd meg ezt az írást az ismerőseidnek is!