A hindu mantrák célja

Az életünk nehézségeinek feloldásához sokféle mód és eszköz létezik. Ennek egyik lehetséges eszköze a mantra ismétlés, melynek Indiában már több ezeréves hagyománnyal bír. A mantra nem más, mint különböző szavak, rövidebb-hosszabb mondatok, melyekkel különböző hatásokat lehet elérni. Több ezer mantrát ismer a hindu hagyomány, habár ezek legtöbbjéhez hozzáférni a mai napig is nagyon nehéz.

Ennek fő oka az, hogy a mantrák ismerete (szemben a buddhista hagyománnyal) nem az egész társadalomra volt jellemző, hanem csak az ind népesség egy részéra. A brahmanák, a hindu papok a társadalmi rendszer (a varnasrama dharma) tetején álltak. Ezen tudás birtokában voltak képesek a többi csoport fölött a hatalmukat gyakorolni, Ezek a szent versikék olyan becsben voltak és vannak mai is az indiai társadalomban, hogy annak megkérdőjelezése fel sem merül.

5000 éves módszerek

A mantrák tisztelete a működésüknek köszönhető. Akit megmart egy kígyó, arra egy szakavatott pap gyógyító a marás helyére ráolvasta a megfelelő mantrát, s a kígyó mérge az összegyűlt. Érmetszéssel eltávolították a megmart ember testéből a kígyó mérgét, aki így túlélhette a kalandot. A méreg nem tudott szétterjedni a megmart emberben, s a paciens elkerülte az egyébként kínzó görcsökkel járó folyamatot, mely a legtöbbször halállal végződött.

Szinte minden élethelyzetre, betegségre és asztrológiai konstellációra van az ind kultúrában egy vagy több ilyen „versike”, s ezek tudója nagyon nagy tisztelet övezte, s övezi mai is. A mantrák zömmel szanszkrit nyelven hangoztak és hangoznak el a mai napig, s néhányuknak a felolvasása önmagában is felér egy nyelvtörővel. Ezeknek meg volt a jelentés, hogy aki ismerte a szanszkrit nyelvet, az pontosan tudta, mire való a mantra, vagy legalábbis közelítőleg meg tudta határozni.

Ganesha a hindu világ elefántfejű istene, mely a jólét és a gazdagság forrása.

Hare Krisna, Hare Krisna, Krisna Krisna, Hare Hare

Talán az egyik legismertebb hindu mantra Magyarországon a Hare Krisna mantra. Egy olyan mantráról beszélek, amit a krisnások mindenkinek megtanítanak, s még köszönésként is használják. A Hare Krisna mantra hatása olyan, hogy érzelmi és mentális függőséget okoz. Akinek egyszer belemegy a fülébe (pontosabban beleragad a gondolataiba), az nem kevés erőfeszítés révén képes csak tőle megválni.

Akivel ez megtörténik, az jobb, elkezd valami más mantrát hallgatni, mert különben igen durván be fog szűkülni a látóköre. Én mindenkinek azt javaslom ilyen helyzetben, hogy hallgassa meg az Om Mani Peme Hung mantra három órás felvételét, az tuti kiüti a Hare Krisna mantrát az emberből.

Kapcsolódó írásom:  A meditációs gyakorlatok célja

Az Om Mani Peme Hung mantra nem okoz függőséget, sőt, főleg az elején, lehet nagyon idegesítő az énekelt verzió, ha gyakran jön elő belőlünk az indulat (harag).

Igazából a krisnások ezt a hatását pontosan ismerik ennek a mantrának, pont ezért tanítják meg szinte mindenkinek. Nem csinálnak belőle titkot, csak kicsit másképp fogalmazzák meg. Azt mondják, hogy a Hare Krisna mahamantra segíti Krisna szolgálatát.

Hogy ezt mennyire tekintjük csúsztatásnak, vagy mennyire tekintjük etikusnak, az szerintem ízlés dolga. Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a saját szempontrendszerük szerint fogalmazzák meg a Hare Krisna mantra működését. Számukra a Hare Krisna mantra tényleg létszükséglet, mert ennek ismétlése révén képesek a mindennapok zűrzavarában az általuk követett négy szabály előírásait könnyedén megtartani.

Csupán azt akartam megmutatni, hogy minden mantra használatának legalább két oldala van. De ez a jelenség nem a egyedi, a buddhizmusban is van olyan mantra, mellyel jobb óvatosan bánni.

Igazából minden mantrával érdemes óvatosan bánni, mert a mantrák használata nem vásári látványosság, s főleg nem gyerekjáték. Ezek hatnak, különben már régen a feledés homályába vesztek volna, mint az ókori Egyiptom civilizációja.

Gayatri mantra, a brahmanák mindennapi támasza

Az ind világnak van egy olyan mantrája is, mely szinte bármelyik hindu csoportnál megtalálható, mint a Miatyánk a keresztény világban. A Gayatri mantrát napi rendszerességű recitációra használja minden hindu pap. Ez a papi tevékenységek közül a legelső, amit a bramana kaszt tagjai már ifjú tizenévesen elsajátítanak, s mondják ezt a mantrát nap mint nap egészen az életük végéig.

Aki rendszeresen mondogatja ezt a mantrát, miközben az értelmét fejben tartja, egy olyan örömteli és békés attitűdöt alakíthat ki, mely minden hindu emberekre kisugárzódik.

Ennek hatása érezhető egyébként idehaza a krisnásokon is. A krisnás papok ugyan úgy mondogatják ezt a mantrát reggel (napfelkeltekor), délben, és este (naplementekor), mint bármely más hindu pap. Ez annyira alapvető egy indiai bramana számára is, hogy a gayatri mantrát akkor is elmondják reggel, délben és este, ha egyébként a mindennapjaiknak nem része a mai kasztrendszerből adódó vallási keretek használata.

Hihetetlen jó eszköz az állandóan zaklatott elme éberen tartásához. Sokáig ez a mantra hétpecsétes titok volt, nem adták ki a hindu papok, de Sai Baba megtörte ezt a hagyományt, megadva ennek használatához mindenkinek az engedélyt. Ezt azért „tehette” meg, mert azt valotta, hogy nincsenek valódi kasztok, s mindenki szellemi lény, csak különböző szinten.

Gayatri mantra, mely minden hindu pap napi imádságának a része.

A gayatri mantra jelentése

A jelentését szemügyre véve egyből az is ki fog derülni, miért is olyan különleges ez a rövid versike, s miért van akkora jelentősége.

OM a három világot beragyogó fénynek tiszteletet adva, azon meditálva világosodjon meg az elmém

A három világ a hindu felfogás szerint:

  • az ember fizikai önvalója,
  • az energiái, és
  • a halhatatlan lélek birodalma.
Kapcsolódó írásom:  Buddhista mantrák használata

Az ezeket beragyogó fény nem más, mint az isteni világ állandó bölcsessége és aktivitása. Akin keresztül ez a fény a fizikai világban megjelenik, az mindent képes megérteni. Ezért összpontosítanak rá (meditálnak rajta) folyamatosan. Mert aki ennek a jelenlétében él, az gyakorlatilag eggyé válhat az isteni fénnyel. ezt a megközelítés megjelent a VI. századi Európában is, ez volt a homouzion (=stenhez hasonló) valódi értelme.

Isten létezésének félreértése

Itt van az a pont, amikor kénytelen vagyok egy olyan dologra kitérni, ami sok fejtörést okozott nekem is az évek során. Ha elolvasom Dávid zsoltárának első részét, valami hasonlót találok, mint amit a Gayatri mantra is megfogalmaz:

Az Úr az én pásztorom, nem szenvedek hiányt,
zöldellő réteken legeltet. A nyugalom vizéhez terel
és felüdíti lelkemet. Az igaz úton vezérel, nevéhez híven. (Zsolt23)

Ha nem foglalkozom Isten létének kérdéskörével, mint ahogy Buddha is tette, akkor semmilyen ellentmondás nincs a hiteles tanítások lényeggel kapcsolatos megfogalmazásaiban. Ha viszont Isten létével, annak tulajdonságainak vizsgálatával kezdek szöszmötölni, akkor nagyon könnyen elveszíthetem a lényeget.

Isten és a vallások

Ahány vallás, annyi Istenfogalom, annyi megközelítés, annyi egymásnak ellent mondó megfogalmazás. Ezt mutatja be igen érzékletesen Marylin Adamson istenkeresésről szóló írása egy magyar nyelvű ifjúsági oldalon is.

A fenti értekezés a különböző istenképekről szól, mely azért is mókásan szemléletes, mert amit a New Age megközelítéseként mutat be, az az egyik több ezer éves ind hagyomány lényege. Az természetesen igaz, hogy a mai New Age „hívők” körében is nagyon gyakori megközelítése Istennek, de nem csupán a New Age hullám követői tekintik magukénak.

Isten nélküli buddhizmus?

A másik igen durva félreértés, hogy a buddhista hagyományt isten nélkülinek tekinti a szerző. Ezért nem szabad őt elítélni, teljesen korrekt amit leír, a legtöbb buddhista ugyanis pontosan ugyan ezt mondaná. Nem hisznek egy olyan külső erőben, mely az életüket megítéli.

Kapcsolódó írásom:  A sikeres meditáció jelei

A pontos információ az, hogy Buddha soha nem beszélt Istenről. Sohasem állította azt, hogy van, de azt sem mondta hogy nincs. Mint ahogy a világ keletkezéséről sem mondott semmi. Alapvetően került minden filozófiai fejtegetést és vitát. Mindig a belátással megérthető tanításra helyezte a hangsúlyt, mert a megvilágosodás útján ennek tulajdonított jelentőséget.

Másrészt viszont vannak olyan gyakorlatok a buddhizmusban, mely pontosan azt írja le, amit a gayatri mantra is elmond. A test közepén (a szív szintjén), vagy a gáttól kiindulva fény tőr elő a testben, ami megtölti a testet, majd a pórusainkon keresztül kilép a testünkből, s megtölti a világot örömmel, boldogsággal, megértéssel és szeretettel. Még egy olyan kívánságimával is találkoztam a buddhista szövegek tanulmányozása során, ami teljesen megfelel a gayatri mantra szerepének.

Amikor a szív szutra a meghaladó bölcsességről beszél, akkor azt mondja róla, hogy:

  • nem teremtetett
  • szavakkal és képekkel nem megfogható
  • mindent áthat
  • folyamatosan megnyilvánul, s
  • s ennek az állapotnak a felismerése maga a megvalósítás

A dolog vicces része, hogy amikor ezeket megnézzük, akkor pontosan ugyan azt a képet kapjuk, ami a keresztények számára isten lényege. Egy olyan embernek, aki alaposan ismeri az indiai valláselméletet, annak számára pedig a  brahmacsári filozófia lényege van a fenti felsorolásban összefoglalva.

A buddhista mantrák tárháza —>


Mutasd meg ezt az írást az ismerőseidnek is!
Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  • A te utadon te lépdelsz:

    Az oldalon szereplő megállapítások csak az én véleményem tükrözik.

    Ezen cikkekben leírtak saját élethelyzetre való vonatkoztatása mindenkinek a maga feladata és felelőssége.

    Szükséges esetekben az itt leírtak alkalmazása nem helyettesíti az orvosi vagy pszichológusi kezelést.

  • Ki mondja mindezt?


    Matits Viktor (Maci)

    önismereti mentor,
    elengedés tanár

    A legfontosabb célom, hogy minél több embert hozzásegítsek egy könnyebb és örömtelibb élethez.

    Melyben a nehézségek és a kihívások ugyan nem szűnnek meg, de nem is tesznek minket egy érzelmi és mentális hullámvasútra.

    Mindezt egyszerűen, könnyen és realíve gyorsan.

    Teszem azt annak ellenére, hogy nem vagyok

    sem pszichológus,
    sem pszichiáter.

    Csupán egy gyakorló buddhista, egy mentálhigénés szakember, aki a tudatosság útját járja több, mint 20 éve. S aki a munkája révén nagyon sok élethelyzetre látott rá úgy, hogy időről időre megláttam a dolgok fonákát is.

    S mivel több mint 20 évig dolgoztam magántanárként, alaposan megtanultam azt is, hogyan tudom a meglátásaim és tudásom úgy átadni, hogy az befogadható legyen.

    Ami azért fontos, mert csak akkor tudjuk érdemben megváltoztatni az életünket, ha képesek vagyunk rálátni arra, hogyan nehezítjük azt meg.

    Mitől billen ki az életünk az egyensúlyából, s a kibillentség hogyan vezet el nehézségek és a szenvedés áradatához.

    Éveken át én is áltattam magam, hogy minden megváltoztatható, csak akarni kell. Aztán szépen lassan rá kellett jöjjek, hogy ez nem mindenkinek és nemminden élethelyzetben igaz.

    Ugyan sokaknak hitet és erőt ad ez a mondat, de ha kibillent az életed az egyensúlyából, akkor bizony dolog van vele. Ami sok esetben nem történik meg magától. Főleg a ha túl nagy vagy túl sok hatás ért az életed során.

    Mit tegyél, ha elakadtál?

    Amikor túl sok minden van jelen az életedben, vagy valami nagyon erőteljes dolog kibillentett a benső egyensúlyodból, s már a fától nem látod az erdőt, akkor van szükség az egyéni konzultációra.

    Ha képes vagy a saját életéért felelősséget vállalni, vagy legalább is meg van erre a hajlandóságod, s ténylegesen változtatni szeretnél az életeden, akkor tudok érdemben segíteni neked.

    Helyetted ugyanis nem akarhatom a változást, s nem is tudom elvégezni az ehhez szükséges munkát. Én legfeljebb mutathatom az utat, de az utat neked kell végig járnod.

    Néhány fontos figyelmeztetés!

    Ha azt szeretnéd, hogy valaki simogassa a lelked, nem én vagyok a te embered.

    Ha azt szeretnéd, hogy motíváljalak s lelkesítselek, akkor is jobb, ha mást keresel.

    Ha viszont ahhoz kell az inspiráció és támogatás, hogy elengedd a nehézségeid okát, abban bízvást számíthatsz rám.

    Őszintén és egyenesen mindig meg szoktam mondani azt, amit látok, s mindig meghagyom a szabad választást, hogy a meglátásaimmal azt csináljon, amit akar.
    Egyszerűen azért, mert tudom, hogy ahogyan én látom a világot, az nem mindenkinek befogadható.