A tudatos jelenlét félreértése

A tudatos jelenlét legfőbb ereje, hogy a bennünk kavargó érzések és gondolatok elcsitulnak, s képesek vagyunk jobb döntéseket hozni. De nem ez cél, hanem a belső állapotaink mederbe terelése. A belső zaklatottságunk lenyugvása csak következmény.

Amikor a gyakorlást, az utat összekeverjük annak következményével , s azt kezdjük el erőltetni, akkor tévúton járunk. Megöljük magát a mindfulness gyakorlat egyik legfőbb sajátosságát, a könnyed örömteli állapotban való időzést.

Időről időre megjelennek bátor önkéntesek, akik a tudatos jelenlétet olyan megközelítéssel párosítják, aminek a forrás az ind hagyományban jóga hagyományában gyökerezik, s semmi köze a jelenlét állapotában való időzéshez.

Hogy megérthessük azt, mi is az igazi gond vele, nézzünk meg egy ilyan gyakorlatot, s a saját tapasztalataink révén vonjuk le a tanulságokat.

Az ind hagyomány gyakorlatának leírása

Találtam az interneten egy pofonegyszerű, de rendkívül hatékonynak mondott, 10 másodperces mindfulness meditációt, amit kipróbáltam. Kövessük annak utasításait, s próbáljunk meg 10 másodpercig gyakorolni a tudatos jelenlétet ennek segítségével.

Figyeljük meg, mi történik bennünk, ennek a gyakorlatnak a következtében. A saját tapasztalataim is megosztom majd, s azt is, miért nem nevezhetjük az ennek hatására bennünk megjelenő állapotot tudatos jelenlétnek.

Maga a gyakorlat leírása tényleg egyszerű vol:

  1. Összpontosítsunk minden figyelmünket a légzésre.
  2. Számoljunk el 10-ig úgy, hogy közben nem engedjük, hogy az elménk elkalandozzon.
  3. Ha mégis elkalandozik, akkor ítélkezés nélkül, türelemmel, kezdjük el újra a gyakorlatot.

Nagyon egyszerű instrukció, azt gondolom egy nagycsoportos óvodás is meg tudja csinálni.

MIELŐTT TOVÁBB OLVASNÁ BÁRKI IS A CIKKET, MINDENKIT ARRA KÉREK, HOGY ITT ÁJON MEG AZ OLVASÁSSAL!
OTT AHOL VAN PÁR MÁSODPERCIG PRÓBÁLJA KI EZT A GYAKORLATOT, MIELŐTT TOVÁBBOLVASNA!!!

Vannak kihívások

A gyakorlati valóság az, hogy ugyan az instrukció nagyon egyszerű, de a tudatunk nagyon kusza. Úgy termeli a gondolatokat, mint kitörő vulkán a lávát. Korrekt volt a leírás az interneten, nem rejtette ezt a véka alá. Írt pár példát arra, hogy milyen gondolataink lehetnek.

„1, 2, 3… vajon jól csinálom?”
„1, 2, 3, 4, 5… na, megjött a szomszéd.”
„1, 2, 3, 4, 5, 6, hú, de jó, nem volt egy gondolatom sem!”
„1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.”

Gratulálok!

Gyors sikert ajánlva a végén ezt még hozzáfűzik:

Csináld ezt meg minden nap legalább egyszer minimum 21 napig, és engedd, hogy elámulj, milyen változásokat hozott az életedbe.

Ezzel volt vége a gyakorlat leírásának.

Van az a helyzet, amikor a tapasztalatok alapján nem kevés gondolat ötlik fel bennünk..

A gyakorlat igazi kihívásai

Nekem az az alapelvem, hogy ne alkossak véleményt olyasmiről, amiről nincs tapasztalatom. Hogy a fenti „éberség” gyakorlatot magam is elkezdtem végezni. Ilyen sok gondolatom támadt rövid idő alatt:

  • 1 … S jött egy gondolat (tartalma lényegtelen)
  • 1 … S jött egy másik gondolat (tartalma lényegtelen)
  • 1 … S jött egy gondolat (ennyire nem lehetek béna)
  • 1 … S jött egy gondolat (legalább kettőig sikerülne eljutnom)
  • 1 … S jött egy gondolat (ez már röhej)
  • 1 … S jött egy gondolat (………………… /itt már cifrább szavak jutottak eszembe 🙂 /)
  • 1 … S jött egy gondolat (itten azt hiszem meg vagyok vezetve)
  • 1 … S jött egy gondolat (na álljunk neki erről egy posztot írni, mert ez egy nagy „cumi”)
Kapcsolódó írásom:  Az önmegvalósítás jelentése

S mindjárt meg is mutatom azt is, miért.

A meditáció egy folyamat

Azt vettem észre, hogy a legtöbb embernek a meditáció megtanulása évekbe telik. Mármint annak a fajta meditációnak a megtanulása, mely valóban a mentális és érzelmi nyugtalanságot kisimítja, annak okaival egyetemben.

Én azt gondolom magamról, minden szerénység nélkül, hogy van tapasztalatom a meditációról. Az első, buddhista értelemben vett meditációs élményeimet még 1991-ben szereztem, s manapság is napi szinten gyakorlom ezt a nagyszerű tevékenységet, annak sokféle formáját.

  • Szoktam mantrákat ismételni, s van, amikor éneklek is akár, mert az ének is elvezethet a belső nyugalomhoz.
  • Néha olyan módszereket is használok, ahol nincsenek mantrák, sem egyéb olyan mentális tényezők, amik az összpontosítás támaszai lennének. Mert azon módszereknek egyedi hatásai vannak.
  • S az érzéseink tudatos elengedése is egy fajta meditáció, mely alapjaiban nagyon közel áll a valódi éberség gyakorláshoz.

S pont ezek révén most nagyon őszinte tudok lenni.

A tudat belső zaklatottságának megállítása nem egy kezdő szintű gyakorlat. Vannak, akik egyből meg tudják ugrani ezt a szintet, mert az ehhez szükséges tudati alapokkal rendelkeznek, de ezt én csak nagyon keveseknél tapasztaltam meg úgy, hogy abban nem volt erőltetés és görcs.

A mentális folyamataink során, a mindennapi életben, ahol van egy gondolat, ott előbb-utóbb sokkal több is lesz. Mert minden gondolat újabbakat szül.

Ez a tudatunk alapvető működése: gondolkodik és ítélkezik. És soha nem áll meg. S ebből szerintem az is látszik, hogy a gondolatok áradatának megállításához nem ez a megközelítés visz közelebb.

A megoldás nem a gondolatok (és érzések/érzetek) megzabolázásában keresendő, hanem abban, hogy a belső állapotaink gyökerét kitisztítjuk, elengedjük.

Az önismereti (mini)tanfolyamomban pont ennek alapjait tanítom meg.

Összpontosító gyakorlat

Ha mint gyakorlattal rendelkező buddhista ránézek erre a gyakorlatra, a napnál is világosabb, hogy semmi köze nincs a mindfulnessnek vagy tudatos jelenlétnek nevezett gyakorlathoz. Mint az tudatos jelenlét gyakorlatának leírásakor is jeleztem, a lényeg az éberségen van, s nem az erőfeszítésen.

A tudatunk pont attól képes elrendeződni, s a gondolatok áradata akkor kezd végre alább hagyni, ha adunk neki egy és csakis egy pontot, amire összpontosíthat.

  • Amikor a légzést számolom, akkor a figyelem eleve megoszlik.
  • Amikor azt figyeljük, hogy megjelenik-e egy gondolat, az maga a gondolkodás maga.
  • Amikor a megjelenő gondolat hatására újrakezdjük a számolást, az pedig maga a reagálás.

A tudatom gondolkodó és ítélkező funkciója jól fel is felerősödött, ahelyett, hogy nyugalomra lelt volna. S így a belső állapotaim elengedni is sokkal nehezebben ment, jól rá is görcsöltem a gondolataimra.

Figyelhetünk a légzésünkre, vagy a testtartásunkra, vagy az érzeteinkre. Nem egyszerre az összesre, hanem csak az egyikre. Ha bármelyik kettőt elkezdjük egyszerre gyakorolni, akkor a tudat automatikusan beindul.

Annak az eredménye pont ugyan az lesz, mint amit a mindennapokban is megtapasztalunk. Amit lekezelni nem egyszerű. Van olyan gyakorlat, amikor pont ennek a megtanulása a cél, de az egy haladó módszer.

Olyankor több tevékenységet összekötünk egy egységgé, s annak révén trenírozzuk a tudatunka. Akkor is fontos, hogy magára a gyakorlás folyamatára figyeljünk csak és kizárólag, s a megjelenő összes többi benyomás elengedjük, mint tovakúszó felhőket az égen.

Egy tál aranysárga leves

Egy tál leves elfogyasztása épp úgy lehet egy spirituális élmény, mint bármi más.

A tudat lecsendesítése

Ahhoz, hogy a tudat zakatolását ténylegesen elvágjuk, ahhoz az alapoknak, a tudat alapvetően nyugodt állapotának jelen kell lennie. A tudat lenyugtatásának egyetlen módja, ha annak tartalmát képesek vagyunk átformálni. Aminek egyik nagyszerű eszköze a jó benyomások gyűjtése.

Nem véletlen, hogy a legtöbb belső úton, valódi spirituális tanításban alapvető szerepe van a felajánlásnak. Mert a sok jó és harmonikus gondolat és érzés hatására lenyugszik a belső világunk. Csak ezt ma már nem igazán értük igazán.

Egy zaklatott tudat csak akkor tud megnyugodni, ha a zavaró tapasztalatok és benyomások áradata kicsit alábbhagy.

Lesz egy olyan fajta szemszögünk, mint amit a moziban élhetünk meg. Belemehetünk testestül-lelkestül az éppen zajló események forgatagába, s rész vehetünk benne, ha akarunk. De ha nem, mert azt látjuk, hogy az minket igazából nem támogat, s csak a szenvedést generálja számunkra, akkor simán kiléphetünk belőle, mint egy rossz cipőből.

Van az a cipő, amibe bele kell nőni

A kudarcnak is van egy érzete, s aki nem szokott hozzá, az nehezen tud túlnőni rajta.

A félreértés oka

Egy apró dologról még nem beszéltem. Miért gondolhatta bárki a fenti gyakorlatról, hogy bármi köze lehet a tudatos jelenlét megtapasztalásához. S miért gondolta, hogy képes a tudatának állandóan zaklatott állapotát lecsendesíteni mindenféle megalapozás nélkül.

Ma az ezoterikus-spirituális szemléletű emberek legnagyobb kihívása szerte a világon az, hogy nem az eredeti forrásból ismerik meg a tanításokat, hanem áttételesen. Megkapnak egy rakás infót, de az apró részletek sok esetben elvesznek.

S aminek a következtében az egész törekvésük félre mehet. Mindaz, amit csinálnak már nem lesz olyan, mint az eredeti, csak hasonlítani fog hozzá. Nagyjából olyan lesz a végeredmény, mint a gulyás leves köménymag nélkül. Húsos, zsíros leves, de a jellegzetes ízvilág nélkül.

Aki a fenti gyakorlatot, megfelelő éberség és tudatosság nélkül, elkezdi csinálni, nagyon hamar bemerevedhet tőle a tudata. Ingerült, zaklatott és frusztrált lesz, mert a tudatot nem lehet direktben keretek közé zárni, ha egyébként zaklatott és feszültségekkel teli.

Ez olyan, mint amikor a lovat túl kicsi karámba akarnánk beterelni. Előbb-utóbb ki akar majd törni.

S az ilyen, nem elegendően tudatos emberek közvetítő hatásának köszönhetően sokan más élete is simán félre mehet, okozva nem kevés szenvedést, a legjobb jó szándékuk ellenére is.

Attól, hogy a Buddha testhelyzetét felvesszük, még nem leszünk ellazultak és megvilágosultak.

Mi más lehetséges?

A belső állapotaink akkor képesek megnyugodni, ha annak tartalma kitisztul, s megtöltődik a harmónia és a nyugalom benyomásaival. Amihez idő kell.

Tehetünk nyitott szívvel felajánlásokat, gyakorolhatjuk a 4 mérhetetlen (jó)kívánságot, kívánhatunk jót másoknak, illetve csinálhatjuk mindazt, amit a boldogság és jólét forrása kapcsán megfogalmaztam.

A másik lehetőség a belső, tudatalatti benyomásaink és működésmódunk megtisztítása. Ami néha sokkal hamarabb eredményre vezet, mint a jókívánságok és a felajánlások gyakorlása.

Ennek egyik legfontosabb oka, hogy a belső zavartság és tudatalatti elakadások által bekorlátozott mentális állapotaink révén a jókívánságaink és cselekedeteink eredménye sokkal kisebb, mint amikor már a tudati zavaraink eltűntek.

Ezért is szoktam másoknak annak a módszerét megtanítani, hogyan lehet a belső állapotainkat megtisztítani. Mint minden belső munka, ez is egy folyamat, de néhány hónap alatt ennek ellenére is nagy változásokat lehet elérni.

Az egyénik konzultációk részletei —>


Mutasd meg ezt az írást az ismerőseidnek is!
Címke .Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

  • A te utadon te lépdelsz:

    Az oldalon szereplő megállapítások csak az én véleményem tükrözik.

    Ezen cikkekben leírtak saját élethelyzetre való vonatkoztatása mindenkinek a maga feladata és felelőssége.

    Szükséges esetekben az itt leírtak alkalmazása nem helyettesíti az orvosi vagy pszichológusi kezelést.

  • Ki mondja mindezt?


    Matits Viktor (Maci)

    önismereti mentor,
    elengedés tanár

    A legfontosabb célom, hogy minél több embert hozzásegítsek egy könnyebb és örömtelibb élethez.

    Melyben a nehézségek és a kihívások ugyan nem szűnnek meg, de nem is tesznek minket egy érzelmi és mentális hullámvasútra.

    Mindezt egyszerűen, könnyen és realíve gyorsan.

    Teszem azt annak ellenére, hogy nem vagyok

    sem pszichológus,
    sem pszichiáter.

    Csupán egy gyakorló buddhista, egy mentálhigénés szakember, aki a tudatosság útját járja több, mint 20 éve. S aki a munkája révén nagyon sok élethelyzetre látott rá úgy, hogy időről időre megláttam a dolgok fonákát is.

    S mivel több mint 20 évig dolgoztam magántanárként, alaposan megtanultam azt is, hogyan tudom a meglátásaim és tudásom úgy átadni, hogy az befogadható legyen.

    Ami azért fontos, mert csak akkor tudjuk érdemben megváltoztatni az életünket, ha képesek vagyunk rálátni arra, hogyan nehezítjük azt meg.

    Mitől billen ki az életünk az egyensúlyából, s a kibillentség hogyan vezet el nehézségek és a szenvedés áradatához.

    Éveken át én is áltattam magam, hogy minden megváltoztatható, csak akarni kell. Aztán szépen lassan rá kellett jöjjek, hogy ez nem mindenkinek és nemminden élethelyzetben igaz.

    Ugyan sokaknak hitet és erőt ad ez a mondat, de ha kibillent az életed az egyensúlyából, akkor bizony dolog van vele. Ami sok esetben nem történik meg magától. Főleg a ha túl nagy vagy túl sok hatás ért az életed során.

    Mit tegyél, ha elakadtál?

    Amikor túl sok minden van jelen az életedben, vagy valami nagyon erőteljes dolog kibillentett a benső egyensúlyodból, s már a fától nem látod az erdőt, akkor van szükség az egyéni konzultációra.

    Ha képes vagy a saját életéért felelősséget vállalni, vagy legalább is meg van erre a hajlandóságod, s ténylegesen változtatni szeretnél az életeden, akkor tudok érdemben segíteni neked.

    Helyetted ugyanis nem akarhatom a változást, s nem is tudom elvégezni az ehhez szükséges munkát. Én legfeljebb mutathatom az utat, de az utat neked kell végig járnod.

    Néhány fontos figyelmeztetés!

    Ha azt szeretnéd, hogy valaki simogassa a lelked, nem én vagyok a te embered.

    Ha azt szeretnéd, hogy motíváljalak s lelkesítselek, akkor is jobb, ha mást keresel.

    Ha viszont ahhoz kell az inspiráció és támogatás, hogy elengedd a nehézségeid okát, abban bízvást számíthatsz rám.

    Őszintén és egyenesen mindig meg szoktam mondani azt, amit látok, s mindig meghagyom a szabad választást, hogy a meglátásaimmal azt csináljon, amit akar.
    Egyszerűen azért, mert tudom, hogy ahogyan én látom a világot, az nem mindenkinek befogadható.