Amikor fel akarjuk térképezni egy vállalkozás, egy közösség vagy egy ember pillanatnyi helyzetét, a SWOT elemzés az egyik legjobb választás. Mert minden olyan alapvető tényezőt számba vehetünk általa, ami szükséges ahhoz, hogy egy teljes képet kaphassunk arról, hol tartunk, s hogyan lehetne jobb a helyzet.
Mire érdemes hangsúlyt helyezni, mit érdemes megváltoztatni, és mi az, amit esetlegesen érdemes elengedni. Néha egy-egy tevékenységet, egy szokást, néha egy embert vagy kapcsolatot, néha pedig látásmódot vagy érzést, mely a változás, az előrelépés akadályává vált.
A SWOT egy betűszó, mely az elemzés négy szempontjának angol kezdőbetűjéből ered:
- Erősségek (Strenghts)
- Gyengeségek (Weakness)
- Lehetőségek (Opportunities)
- Fenyegetettségek /kihívások/ (Threats)
Az érthetőség és a követhetőségért megszerkesztettem magyarul is a klasszikus SWOT elemzés alapvető ábráját. A személyiség SWOT elemzését bemutató ábra picit eltér, de ennek nagyon fontos oka van.
A SWOT elemzés két oldala
A jobb oldalon szereplő erősségek (Strenghts) arról szólnak, hogy egy cég, egy csoport vagy egy ember erejét mi adja, mire érdemes érdemes több hangsúlyt fektetni. Hogy a lehetőségeinkből minél többet ki tudjunk hozni, melyet az alatta lévő mezőben szereplő lehetőségeket (Opportunities) ki tudják használni.
Másik oldalon szereplő gyengeségeket (Weaknesses) megpróbálhatjuk csökkenteni vagy valamilyen módon kompenzálni. Miközben a külső fenyegetettségeket (Threats) is megpróbálhatjuk kezelni, a nehezítő hatásaikat csökkenteni.
A fenyegetettség kifejezés picit fellengzősnek hathat a SWOT elemzés kapcsán, mintha nem is egy üzleti módszerről olvasnánk, hanem egy haditervről. Valójában a fenyegetettség (Threts) nem mást takar egy cégeknél, mint egy alapos konkurencia elemzést, valamint egy jogi-gazdasági elemzést.
Egy csoport illetve egy ember kapcsán pedig annak felismerését, hogy nem mindenki támogatja a törekvéseinket, illetve vannak olyan helyzetek és szituációk, melyek extra figyelmet igényelhetnek az életünkben.
Az Adenauer-kereszt továbbfejlesztése
Egyébként az SWOT-elemzés az Adenauer-kereszt egyik továbbfejlesztésének is felfogható. Konrad Adenauer a II. világháború utáni Nyugat-Németország (NSZK) első kancellárja volt. S nem mellékesen az egységes Európa atyja, megálmodója.
Volt egy egyszerű módszere, amit a nehéz döntések meghozatala során alkalmazott. Fogott egy papírt, ketté osztotta „függőlegesen”, s a bal oldalra írta a döntés mellett szóló érveket, s jobbra a döntés ellen szóló érveket. Miután ezeket összegyűjtötte, képes volt minden helyzetben elsőrangú döntéseket hozni. Mert pontosan rálátott mindarra, ami egy adott helyzet kapcsán jelen volt.
Ma is kedvelt eszköze az üzletkötőknek. Ezt használva olyan extra érveket is fel tudnak sorakoztatni a portékájuk mellett, amivel vásárlásra ösztönözhetik a leendő ügyfeleiket.
A SWOT analízis haszna
Néha úgy is használjuk ezt, hogy nem is tudatosul bennünk:
- a válságban lévő vállalkozás vagy feladatok elemzésére;
- a hibák és lehetőségek feltárására;
- új termék vagy szolgáltatás bevezetése előtt az erőforrások, lehetséges utak mérlegelése;
- két lehetőség közötti választáshoz;
- munkahely választás vagy változtatás esetén;
Jó módszer a döntéseink megkönnyítésére, ha azt akarjuk kitalálni, miként változtatsunk irányt egy helyzetben, ami nem működik. Számba vehetjük az erőforrásainkat, a hiányosságainkat, s ezáltal megérthetjük, milyen lehetőségek és buktatók rejlenek a mindennapjainkban.
A SWOT analízis révén könnyebben és jobban tudunk minőségi módon választani (dönteni), mert látni fogjuk azt, miből tudunk a legtöbbet kihozni, profitálni (nem csak anyagilag).
Sok olyan ajánlat van, mely elsőre kedvezőnek tűnhet, mert nem kerül sokba (olcsó). Összességében mégis a megfizetendő ár sokkal nagyobb lehet, mint az összes többi lehetőségé. Mondjuk azért, mert a járulékos költségek vagy a kellemetlenségek sokkal több energiát, pénzt és időt vihetnek el az életünkből, mint egy másik ajánlatért kifizetendő extra összeg előteremtése.
A swot elemzés félreértelmezése
A SWOT analízis eredetileg a Boston Consulting Group alkotta meg több, mint ötven éve. Fő céljuk ezen eszköz használatával a külső és a belső, illetve a pozitív és a negatív tényezők mentén megkeresni a vállalkozások gyenge és erős pontjait, fejlesztésüknek a lehetőségeit.
Magyarul nem a mindennapi operatív feladatok elvégzésének nyomonkövetésére és megszervezésére való, hanem annak megértésére, miben jó a cég, s miben nem jó a cég, miben tud extra profitot és növekedést elérni, s mivel lehet a cégek nehézségein javítani.
Amikor egy SWOT elemzésből akarjuk kitalálni egy vállalkozás kapcsán azt, mit is kellene ma csinálni, vagy egy személyes SWOT elemzés után azt akarjuk kitalálni, mi legyen itt és most a következő lépés az önfejlesztés útján, akkor teljesen biztos, hogy rossz nyomon fogunk járni.
Ha pontosan érteni akarod, hol is tart ma a világ, s hogy pontosan mire használjuk mindazt, ahova a SWOT elemzés fejlődött, akkor olvasd el Himer Csilla írását a SWOT elemzésről, aki az üzleti tervezés egyik igazi szakértője.
Személyes tapasztalatom
A legtöbb ember, akivel én találkoztam, pontosan látja azt, ki ő valójában. Mik a nehézségei, mik a kihívásai, s mitől lehetne jobb az élete.
Persze ez csak akkor szokott kiderülni, ha sikerül ténylegesen megnyitni másokat, s képesek vagyunk a felszín alá belátni. Egy komolyabb beszélgetésbe elegyedni a másikkal. Sok esetben ugyanis azt vettem észre, hogy a pillanatnyi nehézségek és nehezítő körülmények visszahatásaitól félve inkább nem veszünk tudomást a helyzetről.
Ez a jó öreg strucc politika, ha nem látom, ha nem figyelek rá, akkor az adott nehézség nem is létezik, nem hat rám. 🙂
Amikor viszont felírjuk egy nagy papírra azt, hogy miben vagyunk jók, s miben nem, s miben tudunk fejlődni, s miből tudunk többet kihozni, akkor megváltozik a kép. Mert abban a pillanatban jelen van az a bátorság, amivel képes vagyunk szembe nézni önmagunkkal, s a jelenlegi helyzetünkkel.
De ez sokknak nem könnyű. Tele vagyunk egy csomó elképzeléssel, elvárással és rögzült ponttal, amivel a saját életünket egy adott helyzetben igyekszünk rögzíteni. Mert anno kitaláltuk, hogy az nekünk jó lesz.
Mutasd meg ezt az írást az ismerőseidnek is!