Az önmegvalósítás lényege

Egy virágzó cseresznyefa-sor
A kínaiak szemében a cseresznyevirágzás nyugodt békéje fejezi ki a boldogság állapotát…

Az önmegvalósítás a belső út legmisztikusabb területe. Annyi mindent állítanak róla, hogy az már a tündérmesék világát is kinövi. Miközben annyi összetevője van, hogy az összes társadalom-tudomány területét szétfeszíti.

Ha megértjük az önmegvalósítás célját és képesek vagyunk túllépni az ezernyi külsőségen, akkor az egész történet befogadhatóvá válik és túllép a megértés hiányából adódó homályon és zavarodottságon.

A belső harmónia pont attól megfoghatatlan, hogy nincsen oka, nem lehet közvetlenül megtapasztalni vagy elérni, s pont ezért az önmagunkra találás nem lehet cél sem, csak mellékterméke valami másnak.

Egyetlen dolgot tehetünk, eltávolítjuk az összes akadályt az életünkből, mely a boldogság és teljesség érzetének megtapasztalását akadályozhatja, s tesszük mindazt, ami épp elénk kerül, minden fogalomalkotás és elvárás nélkül

A lelki béke és a nyugalom megtalálása

Az életünk boldogsága az, mely megmutatja, mennyire gyógyítottuk meg mindazt, ami az életünket korábban gúzsba kötötte.
Az életünk boldogsága az, mely megmutatja, mennyire gyógyítottuk meg mindazt, ami az életünket korábban gúzsba kötötte.

Az önmegvalósítás azáltal lehet a sajátunk ha abbahagyjuk a bonyolítást, s csak egyszerűen jelen vagyunk az életünkben.

A sokféle megközelítési mód és lelki gyakorlat semmi más célt nem szolgál, minthogy a bennünk lévő zaklatottságot megpróbálja oldani, rosszabb esetben elnyomni.

A belső harmónia a fizikai világunk elrendezésével kezdődik, ezért van az, hogy akinek a mindennapjaiban sok a lerendezetlen történet, a felhalmozott lom és kacat, az a harmónia ígéretét csak távolról tudja szemlélni.

A felhalmozott emléktárgyak, könyvek, képek és egyéb szimbólumok mindazt a célt szolgálják, hogy az emlékeinket és a hozzá kapcsolódó érzéseket megőrizzék. Ennek hatására olyan szinten meg lesz terhelve az életünk, hogy képtelenek leszünk a pillanatban felszabadultan és könnyedén jelen lenni.

Ahhoz hogy a mindennapjainkat újra teremthessük, el kell engednünk a múltat. Ennek sajnos egyénfüggő a módja, mert mindenki mást cipel magában, máshoz ragaszkodik, illetve más családi minták határozzák meg a viselkedését.

Ki vagyok én?

Az ember egység, s annak megértése türelmet és megértést igényel
Az ember egység, s annak megértése türelmet és megértést igényel

Igen, én ki vagyok? Szokás e kérdésre válaszolni, mert igazából nem értjük, hogy mi történik az életünkben. Pszichológiai és ezoterikus megközelítések tucatjai vannak, melyek révén képesek vagyunk személyiségünk labirintusában előrejutni, de a valódi megoldás mindig paradoxon, mely túlmutat a pillanatnyi megértésünkön.

A paradoxon forrása mindig abból adódik, hogy a fejlődésünket mindig olyan helyzet lendíti be, melyhez totálisan még éretlenek vagyunk. Ilyenkor kénytelenek vagyunk megadni magunknak mindazt, amit az életünk során nem kaphattunk meg, hogy ez által a lelki sebeinket fel tudjuk oldani.

Az önmegvalósítás útja

B terv
Az újratervezés sokkal nagyobb eredményt hozhat, mintha azt követjük, ami gyors, egyszerű és könnyű

Az önmegvalósításra való törekvés egyik legnagyobb buktatója ha azt hisszük, hogy céljainkat elérve boldogok lehetünk. A helyzet az, hogy a célok elérésének pillanatában megélt boldogság nagyon rövid ideig tart, mert a mindennapi életben a valódi boldogságot mindig a jelen pillanat megélése adja.

A jelen pillanat a maga teljességében pont azért nehezen megélhető, mert a múltunk árnyai folyamatosan zaklatnak minket.  Ha képesek vagyunk szembenézni a múltunkkal és átformálni cselekedeteinket, felszabadulhatunk az állandó keresés kényszere alól.

A Békés harcos útja

Egy tornász pont annyira élhet teljes életet, mint bárki más.
Egy tornász pont annyira élhet teljes életet, mint bárki más.

Dan Millman egy olyan önismereti térképet vázolt föl, melyet elolvasva teljesen világossá válik, hogy az önismeret egyedi út. Szókratész három tanítványával is találkozhatunk a regényben kiknek az életútja teljesen különböző. Találkozhatunk egy makacs sportolóval, aki az istennek nem érti meg, hogy a megértés akadály. Találkozhatunk egy nagy darab étterem-tulajdonossal, aki egyszerűen a hétköznapokban él, és találkozhatunk egy hölggyel, aki ízig-vérig nő és elcsavarja a főhős fejét.

Mindhármuk életének viszont van egy nagyon fontos közös momentuma: az önismeret, mely nem mentes a félelmekkel vívott harctól, mégis békés mert mások felé ez nem érződik, s egy folyamatos úttá válik, melynek soha sincs vége.

Három alapelv határozza meg ezt az utat, mely sokkal egyedibb, mint az ezoterikus körökben általában tapasztalhatunk, s ami miatt nagyon sokan eltávolodnak ettől a témától.

  • Paradoxon: nem teszünk energiát abba, hogy megértsük a világ összetettségét.
  • Változás: semmi sem marad ugyanaz, ezért nem akarjuk megőrizni.
  • Humor: amivel önmagunk gyarlóságain vagyunk képesek folyamatosan nevetni.

A mindfulness “átalakító” hatása

Ha megnézünk a különböző tudat-átalakító módszereket, sok esetben azt tapasztaljuk, hogy a nem kívánatos, nem szeretem állapotokkal kezdenek el bőszen dolgozni. Fogadalmakkal megpróbálják elkerülni mindazt, ami fáj, megkísérelik valamilyen ellenszerrel csökkenteni vagy átalakítani a múltjuk tátongó sebeit.

A mindfulness gyakorlatban a jelen pillanatra összpontosítunk, elvéve az energiát a múlt fájdalmas emlékektől. Igazából ez egy kerülőút arra, hogy a korábbi érzelmi sebeinket begyógyítsuk. Mert aminek nem adunk energiát, az elkezd csökkenni, s így a múltunk spontán elkezd meggyógyulni.

Tovább A mindfulness “átalakító” hatása

Mindfulness (éberség) gyakorlat

A gondolatok, érzések teljesen átjárják a mindennapjaink, gúzsba kötve azt. A mindfulness (éberség) gyakorlata megadja nekünk azt a szabadságot, hogy a gondolatok és érzések börtönéből kiléphessünk.

A mindfulness (éberség) buktatójáról szóló írásomban volt öt pont, ami megmutatta azt, hogyan érdemes a mindennapi életünkbe bevinni a mindfulness, az éber jelenlét gyakorlatát. Mert az igazi éberség tudatos anélkül, hogy bárminek igazából a tudatában lenne.

Aki csak a gondolkodását erőlteti, az nincs jelen. Az csak a tudatának a tartalmát igyekszik tudatosítani, s jó esetben nem akarja mindenáron megőrizni azt, ami folyton változik.

Tovább Mindfulness (éberség) gyakorlat

A mindfulness gyakorlás félreértése

A mindfulness tudatossággal teljes állapotot jelent. Mondják éber jelenlétnek is.

Időről időre megjelennek bátor önkéntesek, akik mindfulness név alatt olyan gyakorlatokat osztanak meg, aminek a forrás az ind hagyományban gyökerezik, s semmi köze a valódi éberség gyakorlatokhoz.

Nézzünk meg egy ilyen “egyszerű mindfulness gyakorlatot”, annak utasításait követve próbáljunk meg 10 másodpecig gyakorolni az éberség meditációt. S figyeljük meg, mi történik. A saját tapasztalataim is megosztom, s azt is, miért nem nevezhetjük ezt a fajta meditációt valójában éberség meditációnak.

Tovább A mindfulness gyakorlás félreértése

A halál és az elmúlás tudatosítása

Életünk egyetlen biztos pontja a halál ténye. Minden más csak lehetőség, a helyzetek és körülmények folyton változó kereteinek a függvényében zajló történések sorozata. Hogy ezt mennyire tudatosítjuk, illetve mire használjuk, az már csak rajtunk múlik.

Sokan azt hiszik, hogy a halál egyenlő az elmúlással, de minden misztikus arról beszél, legyen az akár nyugati, akár keleti, hogy a halál csak egy átmenet két időszak között. Tibetben külön szó is van rá. Azt mondják, hogy bardó, azaz köztes lét. Az életre is ezt mondják, az álmodásra és halálra is. Mindegyiknek van eleje és vége, s van egy köztes szakasza a két végpontja között.

Tovább A halál és az elmúlás tudatosítása